ברקע המערכה: צה"ל יחל בביצוע התחקירים הפנימיים

קובי פינקלר No Comments on ברקע המערכה: צה"ל יחל בביצוע התחקירים הפנימיים

5 חודשים למלחמה: היום תפורסם הפקודה לתחילת התחקירים הפנימיים בצה"ל. מטרת התחקיר כפי שהוגדרה על ידי הרמטכ"ל: ללמוד ולהפיק לקחים בצה"ל כדי לשפר את האפקטיביות בלחימה הנוכחית, להיערך למערכה הבאה, לחזק את מאמץ חזרת היישובים והגנתם וכן לבנות את כשירות צה"ל ולפתח את בניין הכוח של צה"ל | וגם: סיכום של הלחימה השבוע ותוכניות עדכניות

17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

בצה"ל יחלו היום (חמישי) בביצוע התחקירים הפנימיים של תפקוד הצבא לפני מתקפת הטרור, במהלכה ולאחריה, כך הורה הרמטכ"ל הרצי הלוי.

מטרת התחקיר כפי שהוגדרה על ידי הרמטכ"ל: ללמוד ולהפיק לקחים בצה"ל כדי לשפר את האפקטיביות בלחימה הנוכחית, להיערך למערכה הבאה, לחזק את מאמץ חזרת היישובים והגנתם וכן לבנות את כשירות צה"ל ולפתח את בניין הכוח של צה"ל.

התחקיר הפנימי יתמקד ב-07/10 ובאירועים שקדמו לו. תיחום התחקיר בפרק הזמן שבין מרץ 2018 (אירועי "שומרי הסף") ועד שלושת הימים הראשונים של המלחמה, עד לייצוב המצב הביטחוני בעוטף עזה והשגת השליטה ביישובי הדרום.

4 מוקדי התחקיר אשר בכל אחד מהם שאלת מחקר:
1. התפתחות התפיסה מול עזה בדגש על הגבול החל מ-2018. מוקד זה יכלול תחקור של התפתחות המודיעין והתפיסה מול חמאס, בחינת מרכיבי תפיסת ההגנה ומנעד התכניות האופרטיביות כנגד האיום ברצועת עזה.

2. המודיעין ותפיסת האויב מ-2018 ועד לפרוץ המלחמה. מוקד תחקיר זה יכלול מספר נושאים כגון; הערכת המצב לרבות האסטרטגית והמודיעינית, תרחישי הייחוס, התפתחות יכולות האיסוף, מנגנון הבקרה המודיעיני ו״איפכא מסתברא״ בכל הדרגים.

3. המודיעין והליך קבלת ההחלטות בליל השבעה באוקטובר ובימים שקדמו לו. מוקד זה יכלול בחינה של כלל ההחלטות שהתקבלו בכלל הדרגים ואופן בירור ושיקוף תמונת המצב.

4. ⁠פרק הזמן שבין ה-7.10 ועד ה-10.10 (השגת שליטה ביישובי הדרום). מוקד זה יכלול תחקור של הפעלת הכוח בכלל הגופים בצה״ל, ניתוח קרבות ההגנה בעוטף ובחינה של כוננויות, סד״כ, פקודות ופו״ש.

אלו הם מוקדי התחקיר המרכזיים. לצידם, נקבעו 5 נושאים נוספים לתחקור: תחקור קרבות ואירועים מרכזיים שקרו במהלך הלחימה, גיוס מילואים ומענה לוגיסטי, תכנון אורך נשימה – חימושים וחלפים, איסוף ופינוי חללים באירועי 7.10 ו⁠רציפות התפקוד.

מי שמרכז את ביצוע הפקודה היא מחלקת תוה״ד באגף המבצעים. כל אגף, זרוע ופיקוד יגדירו נציג סדיר שיתכלל את תהליך התחקור. כל מפקדה תקיים תחקיר פנימי, שבסופו יוצג לרמטכ״ל. השאיפה היא שהתחקיר יוצג לרמטכ"ל החל מתחילת חודש יוני.

כל מפקדה תידרש להציג בשבועיים הקרובים מפת תחקירים פנימית לאור השאלות המנחות הכוללת את אופן ביצוע התחקיר, שאלות התחקיר ונושאי המשנה.

הרמטכ"ל הפיץ היום דף מפקד בנושא במסגרתו הציג את רציונל ומתווה ביצוע התחקירים בפני המפקדים והדגיש התחקיר הוא הדרך להשתפר בעקבות כישלון. מטרת התחקיר היא אחת- למידה! הרמטכ"ל בוטח ביכולתו של צה"ל להילחם היטב, ולתחקר בצורה נוקבת ובונה. בצה"ל הבהירו כי תחקיר פנימי אינו תחליף למנגנון בדיקה חיצוני, אלא כלי פנימי מבצעי של צה"ל.

בתוך כך, בצה"ל אומרים שהמלחמה בימים האחרונים מתמקדת יותר בסיכולים בדרג הביניים, זאת בנוסף להרבה מאד מעצרים בשכונת חמד בחאן יונס כאשר המוקד המבצעי הוא למצוא את החומר המודיעיני ואז לעבור קדימה. חטיבת הנח"ל אוחזת במסדרון וגם שם מבצעים ממוקדים שימשכו גם בשבוע הבא.

במרחב הצפון נמשכות התקיפות בדרום לבנון לצד ירי תמ"ס מצד צה"ל . ביו"ש המשך פעילות מעצרים בכל המרחב. לגבי הח'ותים שהרגו בספינת משא 3 הרוגים הוא אירוע משמעותי שבו נהרגו אזרחים עם אמל"ח איראני וזו בהחלט עליית מדרגה, אומרים בצבא.



0 תגובות